Ευρωκοινοβούλιο

Ομιλία στην Ολομέλεια του EK, στη συζήτηση για το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα InvestEU (βίντεο): «Να στοχεύσουμε αποτελεσματικότερα στην ενίσχυση των επενδύσεων εκεί όπου υπάρχει μεγαλύτερη φτώχεια και υψηλότερη ανεργία»

 

ΔΠΟ Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης, μίλησε στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου εκ μέρους της Ευρωομάδας της Αριστεράς, και στο πλαίσιο συζήτησης με θέμα το επενδυτικό πρόγραμμα InvestEU.

Κατά τον διάλογο που είχε με τον Γίρκι Κατάινεν, Ευρωπαίο Επίτροπο αρμόδιο για θέματα Απασχόλησης, Ανάπτυξης, Επενδύσεων και Ανταγωνιστικότητας, ο Δημ. Παπαδημούλης, είπε τα εξής:

«Κύριε Κατάινεν, μας είπατε αρκετά από τα θετικά που είχε η αξιοποίηση του EFSI (Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων), και η εμπειρία που αξιοποιείται για το InvestEU. Θα ήθελα να σας ρωτήσω· αρνητικά, κατά τη γνώμη σας, από αυτή την εμπειρία υπήρξαν;

Θυμάμαι, για παράδειγμα ότι χρηματοδοτήθηκαν ακριβοί αυτοκινητόδρομοι στην Ολλανδία και τη Γερμανία χωρίς να υπάρχει ένας προφανής λόγος. Και προς τιμήν του ο συνάδελφος Βάνιστερ Λόι, που είναι Ολλανδός, είπε πως δεν φτιάξαμε το EFSI για να χρηματοδοτούμε ακριβούς δρόμους στην πλούσια Ολλανδία.

Σας το θέτω αυτό το ερώτημα, γιατί θα πρέπει να δούμε, αξιοποιώντας και τα αρνητικά από την εμπειρία, πώς μπορούμε να στοχεύσουμε αποτελεσματικότερα στην ενίσχυση των επενδύσεων εκεί όπου υπάρχει μεγαλύτερη αποεπένδυση, εκεί που υπάρχει μεγαλύτερη φτώχεια, υψηλότερη ανεργία.

Και θα ήθελα να σας ρωτήσω και δύο συγκεκριμένα πράγματα ακόμη. Το πρώτο· δεν βλέπω πουθενά να αναφέρονται κοινωνικοί δείκτες στα κριτήρια με τα οποία θα λαμβάνονται τελικά οι αποφάσεις για το πού θα ενθαρρυνθούν οι επενδύσεις -όπως μακροχρόνια ανεργίανεανική ανεργίαένταξη των γυναικών στην αγορά εργασίας. Σας απασχολεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Να βάλετε και κοινωνικά κριτήρια;

Και ένα δεύτερο ερώτημα. Υπάρχουν εταιρείες που κατηγορούνται, ελέγχονται, και ορισμένες έχουν καταδικαστεί κιόλας, έχουν υποστεί κυρώσεις για περιπτώσεις φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής. Σκοπεύετε, για περιπτώσεις που βαρύνονται με τέτοιες παρανομίες, να τις αποκλείετε από τη συμμετοχή σε τέτοιες επενδύσεις;».

Η απάντηση του Γ. Κατάινεν στον Δημ. Παπαδημούλη:

«Για τους ακριβούς αυτοκινητόδρομους, δεν ξέρω αν πράγματι ήταν τόσο ακριβοί, αλλά σε κάθε περίπτωση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προβλέψει αρκετά αυστηρούς κανόνες για την αξιοποίηση του EFSI 2.0 για αυτοκινητόδρομους. Δεν βλέπαμε να έχει νόημα. Υπήρξαν βέβαια κάποιες εξαιρέσεις για κάποιες χώρες συνοχής, ή για τη διασύνδεση κάποιων χωρών συνοχής με κάποιες άλλες. Η πρότασή μας δεν πέρασε ως είχε, λόγω και κάποιων άλλων αποφάσεων των συννομοθετών, αλλά το EFSI δεν χρηματοδοτεί, ούτε πριμοδοτεί τέτοια ακριβά έργα, όπως οι αυτοκινητόδρομοι.

Ενδεχόμενες αρνητικές πτυχές και συνέπειες του EFSI· θα έλεγα ότι έχει υπάρξει ένα σοβαρός κίνδυνος που έχει προκύψει από τις εκτιμήσεις μας και τις αναλύσεις μας, σε σχέση με την προσθετικότητα: ο κίνδυνος των ιδιωτών επενδυτών να βγουν εκτός του παιχνιδιού. Ουσιαστικά, δηλαδή, να την πληρώσουν οι ιδιώτες επενδυτές. Δεν χρειάζεται αυτό -μάλλον το αντίθετο… Οι ιδιώτες επενδυτές να μην πάρουν αρκετά μέρος.

Δεν χρειάζεται, πάντως, τα χρήματα των φορολογουμένων να χρησιμοποιούνται αντί για τον ιδιωτικό τομέα.

Οι εταιρείες τώρα, που είχαν προβλήματα με τη δικαιοσύνη, όντως είχαν μπει σε «μαύρη» λίστα. Είναι σωστό αυτό που είπατε, λοιπόν.

Και το τμήμα της χρηματοδότησης από τα κράτη-μέλη προς το InvestEU είναι καινοτομία, ένας νεωτερισμός. Τα κράτη-μέλη μπορούν να πάρουν το επιπλέον 5% των διαρθρωτικών ταμείων αν τα μεταφέρουν σε κάποια από τις «θυρίδες» που έχουμε προβλέψει. Ας πούμε τις δεξιότητες, και κάποιές κοινωνικές επενδύσεις. Μπορούν να πάρουν τη συνολική μόχλευση του InvestEU μετά, για να τη χρησιμοποιήσουν στη χώρα τους για αυτό το σκοπό. Εάν τελικώς δεν χρησιμοποιηθούν αυτά τα χρήματα που διατέθηκαν, θα επιστραφούν στο κράτος-μέλος.

Υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα εδώ. Η μόχλευση είναι πολύ μεγαλύτερη στο σύνολο παρά για το καθένα από τα κράτη-μέλη μόνο του. Και μπορεί όντως να λειτουργήσει ως καταλύτης για τις ιδιωτικές εταιρείες. Ελπίζουμε ότι οι συννομοθέτες θα το δεχτούν αυτό, και ότι το μήνυμα θα περάσει, διότι σε ορισμένα κράτη-μέλη μπορεί να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα.

Για τον κοινωνικό αντίκτυπο αναφέρεται ξεκάθαρα στη «θυρίδα» στο παράθυρο των κοινωνικών υποδομών. Είναι κάτι που λέγεται ξεκάθαρα.

Σας ευχαριστώ».

 

https://www.youtube.com/watch?v=b0sgYwm_b4c

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

We are using cookies on our website

Please confirm, if you accept our tracking cookies. You can also decline the tracking, so you can continue to visit our website without any data sent to third party services.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο