Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Uberfiles: Με 7 μήνες καθυστέρηση (!) και εξαιρετικά γενικόλογη η απάντηση της Κομισιόν στην ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη για το σκάνδαλο διαπλοκής και πολιτικής επιρροής της Uber στην ΕΕ

Την περίοδο 2014-2016, στελέχη της Uber πραγματοποίησαν περισσότερες από 100 συναντήσεις με δημόσιους αξιωματούχους από 17 χώρες και με εκπροσώπους θεσμικών οργάνων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων συναντήσεων με εκπροσώπους της Επιτροπής

Εξαιρετικά γενικόλογη απάντηση δια της Αντιπροέδρου και Επιτρόπου αρμόδιας για τις αξίες και τη διαφάνεια Βέρα Γιούροβα, έδωσε με 7 μήνες καθυστέρηση (!) η Κομισιόν σε ερώτηση που είχε καταθέσει στις 13 Ιουλίου 2022 ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης, αναφορικά με το σκάνδαλο διαπλοκής και πολιτικής επιρροής της εταιρείας Uber στην ΕΕ.

Σύμφωνα με σειρά δημοσιευμάτων του διεθνούς Τύπου για την εμπλοκή της πρώην Επιτρόπου για τον ανταγωνισμό και την ψηφιακή πολιτική της ΕΕ, Νέλι Κρουζ, στα αποκαλούμενα Uberfiles’’, «που αφορούν περισσότερα από 124.000 αρχεία για την περίοδο 2013-2017, συμπεριλαμβανομένων 83.000 μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και 1.000 άλλων αρχείων συνομιλιών», αποκαλύπτεται ότι «την περίοδο 2014-2016, στελέχη της Uber πραγματοποίησαν περισσότερες από 100 συναντήσεις με δημόσιους αξιωματούχους από 17 χώρες και με εκπροσώπους θεσμικών οργάνων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων συναντήσεων με εκπροσώπους της Επιτροπής, που δεν έχουν δημοσιοποιηθεί».

Απευθυνόμενος προς την Κομισιόν, ο επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ζητούσε να μάθει «αν σκοπεύει να διερευνήσει διεξοδικά την υπόθεση, με δεδομένο ότι εμφανίζονται ως εμπλεκόμενα μέρη πρώην Επίτροπος αλλά και λοιποί εκπρόσωποι της Επιτροπής», καθώς και «τι μέτρα σκοπεύει να λάβει για την άμεση θωράκιση του δημοσίου συμφέροντος απέναντι στα λόμπι και τις τακτικές επιρροής που εφαρμόζουν».

«Είναι μείζονος σημασίας η τήρηση των δεοντολογικών υποχρεώσεων όπως ορίζονται στις Συνθήκες και διευκρινίζονται περαιτέρω στον κώδικα δεοντολογίας για τα μέλη της Επιτροπής, καθώς και στον κανονισμό υπηρεσιακής κατάστασης» υπογραμμίζει η Αντιπρόεδρος της Κομισιόν στην απάντησή της, τονίζοντας πως «η Επιτροπή λαμβάνει σοβαρά υπόψη τα πρόσφατα δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης σχετικά με την Uber και οι υπηρεσίες της εξετάζουν το θέμα για να διαπιστώσουν τα πραγματικά περιστατικά».

Σχετικά με τα μέτρα άμεσης θωράκισης του δημοσίου συμφέροντος απέναντι στα λόμπι και τις τακτικές επιρροής που εφαρμόζουν, η Αντιπρόεδρος και Επίτροπος αρμόδια για τις αξίες και τη διαφάνεια Βέρα Γιούροβα, αναφέρει ότι «η Επιτροπή εφαρμόζει υψηλά πρότυπα διαφάνειας όσον αφορά τις επαφές της με εκπροσώπους ομάδων συμφερόντων». Παράλληλα, «παραπέμπει στην τελευταία διοργανική συμφωνία για τη θέσπιση του υποχρεωτικού Μητρώου Διαφάνειας» και η οποία «εισήγαγε νέες απαιτήσεις διαφάνειας για τους εγγεγραμμένους, οι οποίοι υποχρεούνται να δημοσιοποιούν πληροφορίες σχετικά με τις ετήσιες δαπάνες τους όσον αφορά τις δραστηριότητες εκπροσώπησης συμφερόντων, καθώς και τις δαπάνες των διαμεσολαβητών που ασκούν τις εν λόγω δραστηριότητες για λογαριασμό τους».

 

Ακολουθούν πλήρεις η ερώτηση και η απάντηση:

 

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-002559/2022

προς την Επιτροπή

Άρθρο 138 του Κανονισμού

Δημήτριος Παπαδημούλης (TheLeft)

Θέμα:           Σκάνδαλο διαπλοκής και πολιτικής επιρροής της Uber

Η πρόσφατη διαρροή των αποκαλούμενων «Uberfiles»[1], που αφορούν περισσότερα από 124.000 αρχεία για την περίοδο 2013-2017, συμπεριλαμβανομένων 83.000 μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και 1.000 άλλων αρχείων συνομιλιών, αποκαλύπτει ένα δαιδαλώδες σκάνδαλο διαπλοκής και πολιτικής επιρροής σε ολόκληρη την Ευρώπη για την προώθηση των συμφερόντων της εταιρείας και την υιοθέτηση μέτρων, νομοθετικών και μη, προς όφελός της. Μεταξύ άλλων, τα αρχεία αποκαλύπτουν ότι, την περίοδο 2014-2016, στελέχη της Uber πραγματοποίησαν περισσότερες από 100 συναντήσεις με δημόσιους αξιωματούχους από 17 χώρες και με εκπροσώπους θεσμικών οργάνων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων συναντήσεων με εκπροσώπους της Επιτροπής που δεν έχουν δημοσιοποιηθεί. Σύμφωνα με τα έγγραφα που διέρρευσαν, προκειμένου να ξεπεράσει εμπόδια στην προώθηση των συμφερόντων της, η Uber φέρεται να έχτισε τεράστια επιρροή με λόμπι και συναφείς δραστηριότητες, με προτεινόμενο παγκόσμιο προϋπολογισμό 90 εκατομμυρίων δολαρίων μόνο για το 2016.

Ερωτάται η Επιτροπή:

  1. Σκοπεύει να διερευνήσει διεξοδικά την υπόθεση, με δεδομένο ότι εμφανίζονται ως εμπλεκόμενα μέρη πρώην Επίτροπος[2] αλλά και λοιποί εκπρόσωποι της Επιτροπής σε συναντήσεις που δεν έχουν δημοσιοποιηθεί;
  2. Ποια μέτρα σκοπεύει να λάβει για την άμεση θωράκιση του δημοσίου συμφέροντος απέναντι στα λόμπι και τις τακτικές επιρροής που εφαρμόζουν;
  3. Με δεδομένο ότι η Uber φέρεται να εκμεταλλευόταν τις κινητοποιήσεις οδηγών και άλλων εργαζομένων για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους, σκοπεύει να αναλάβει περαιτέρω πρωτοβουλίες για την προστασία των εργαζομένων στις πλατφόρμες;

 

EL, E-002559/2022

Απάντηση της αντιπροέδρου κ. Jourová

εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

  1. Είναι μείζονος σημασίας η τήρηση των δεοντολογικών υποχρεώσεων όπως ορίζονται στις Συνθήκες και διευκρινίζονται περαιτέρω στον κώδικα δεοντολογίας για τα μέλη της Επιτροπής, καθώς και στον κανονισμό υπηρεσιακής κατάστασης. Η Επιτροπή εμπιστεύεται τη δέσμευση των (πρώην) μελών και του προσωπικού της να τηρούν τα υψηλά δεοντολογικά πρότυπα που απαιτούνται κατά τη διάρκεια και μετά τη λήξη της θητείας τους. Η Επιτροπή λαμβάνει σοβαρά υπόψη τα πρόσφατα δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης σχετικά με την Uber και οι υπηρεσίες της εξετάζουν το θέμα για να διαπιστώσουν τα πραγματικά περιστατικά.

 

  1. Η Επιτροπή διαθέτει συμπαγές πλαίσιο και στέρεη δομή διακυβέρνησης για τον αποκλεισμό αθέμιτων επιρροών από εξωτερικά συμφέροντα[3]. Στον τομέα των τοπικών επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία, έχει ακούσει τις απόψεις όλων των ενδιαφερόμενων μερών[4]. Η Επιτροπή εφαρμόζει υψηλά πρότυπα διαφάνειας όσον αφορά τις επαφές της με εκπροσώπους ομάδων συμφερόντων και παραπέμπει, εν προκειμένω, στην τελευταία διοργανική συμφωνία για τη θέσπιση του υποχρεωτικού Μητρώου Διαφάνειας[5]. Η συμφωνία εισήγαγε νέες απαιτήσεις διαφάνειας για τους εγγεγραμμένους, όπως οι ιδιωτικές εταιρείες ή άλλοι οργανισμοί που προωθούν τα συμφέροντά τους, οι οποίοι υποχρεούνται να δημοσιοποιούν πληροφορίες σχετικά με τις ετήσιες δαπάνες τους όσον αφορά τις δραστηριότητες εκπροσώπησης συμφερόντων, καθώς και τις δαπάνες των διαμεσολαβητών που ασκούν τις εν λόγω δραστηριότητες για λογαριασμό τους. Τα μέτρα αυτά προστίθενται στα προηγούμενα μέτρα, όπως οι υποχρεώσεις των μελών της Επιτροπής, των μελών του ιδιαίτερου γραφείου τους και των γενικών διευθυντών να συναντούν μόνον εγγεγραμμένους εκπροσώπους συμφερόντων και η δημοσίευση των εν λόγω συναντήσεων.

 

  1. Προκειμένου να διασφαλιστούν καλύτερες συνθήκες εργασίας για τα άτομα που εργάζονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών εργασίας, η Επιτροπή υπέβαλε τον Δεκέμβριο του 2021 πρόταση οδηγίας για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων σε πλατφόρμες[6]. Η πρόταση αυτή βρίσκεται επί του παρόντος υπό διαπραγμάτευση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.

[1]    https://www.theguardian.com/news/2022/jul/10/uber-files-leak-reveals-global-lobbying-campaign, https://www.icij.org/investigations/uber-files/uber-global-rise-lobbying-violence-technology/

[2]    https://www.lemonde.fr/en/les-decodeurs/article/2022/07/12/uber-files-european-commissioner-neelie-kroes-secretly-lobbied-for-uber_5989901_8.html, https://www.euronews.com/my-europe/2022/07/11/what-do-the-leaked-uber-files-reveal-about-revolving-doors-in-europe

[3] Για μια επισκόπηση του θέματος, βλ. ανακοίνωση της Επιτροπής με τίτλο «GovernanceintheEuropeanCommission» (Διακυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή), C(2020)4240 final.

[4] Βλ., για παράδειγμα, την ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την εύρυθμη λειτουργία και τη βιωσιμότητα των τοπικών επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία (ταξί και οχήματα ιδιωτικής μίσθωσης) 2022/C 62/01 (ΕΕ C 62 της 4.2.2022, σ. 1) και ιδίως το σημείο I, πέμπτη παράγραφος.

[5] Διοργανική συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα υποχρεωτικό Μητρώο Διαφάνειας  ΕΕ L 207 της 11.6.2021, σ. 1-17.

[6] CΟΜ(2021) 762 της 9ης Δεκεμβρίου 2021.

Tags

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We are using cookies on our website

Please confirm, if you accept our tracking cookies. You can also decline the tracking, so you can continue to visit our website without any data sent to third party services.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο