ΕυρωκοινοβούλιοΚοινοβουλευτικός Έλεγχος

Απάντηση Επιτρόπου Χαν σε ερώτηση Δ. Παπαδημούλη στην Κομισιόν για τις πληροφορίες σχετικά με αλλαγές υπέρ της τουρκικής Κυβέρνησης στο πλαίσιο της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας για το προσφυγικό

«Η Κομισιόν προβαίνει σε άμεσες επιχορηγήσεις προς την Τουρκία, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στήριξης σε πρόσφυγες και κοινότητες υποδοχής, ωστόσο δεν μεταβιβάζονται στο δημόσιο ταμείο της Τουρκίας»

Στην παραδοχή και διαβεβαίωση ότι η Κομισιόν προβαίνει μεν σε άμεσες επιχορηγήσεις προς την Τουρκία στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στήριξης σε πρόσφυγες και κοινότητες υποδοχής στη γείτονα χώρα, οι οποίες, ωστόσο, “δεν μεταβιβάζονται στο δημόσιο ταμείο της Τουρκίας”, προέβη η Επιτροπή, απαντώντας σε -σχετική με τη μεταβολή των όρων της διμερούς συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας- ερώτηση του Δημήτρη Παπαδημούλη, υπογραμμίζοντας: “Δεν σημειώθηκε καμία αλλαγή στον τρόπο υλοποίησης της διευκόλυνσης ή στα μέσα με τα οποία η Επιτροπή εξακολουθεί να συνεργάζεται με τους εταίρους”.

Ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας ‘’Handelsblatt‘’, ζητούσε να μάθει από την Κομισιόν αν ισχύουν δημοσιεύματα περί απευθείας μεταφοράς στον έλεγχο της τουρκικής κυβέρνησης περίπου 1,7 δισ. ευρώ από τα κονδύλια που εκταμιεύει η Ε.Ε. για τους πρόσφυγες.

Ο νυν Επίτροπος Προϋπολογισμού και Διοίκησης, με την ιδιότητά του ως απερχόμενου Επιτρόπου Περιφερειακής Πολιτικής, Γιοχάνες Χαν, απάντησε στον Δημήτρη Παπαδημούλη ότι “σε επτά από τις 120 συμβάσεις που θα υπογραφούν στο πλαίσιο της διευκόλυνσης για τους πρόσφυγες στην Τουρκία (με συνολικά 6 δις. ευρώ) η Επιτροπή συνεργάζεται με τουρκικές οντότητες μέσω άμεσων επιχορηγήσεων”  που “περιλαμβάνουν την επιστροφή από την ΕΕ σαφώς καθορισμένων δαπανών, όπως οι αποδοχές των εκπαιδευτικών, μετά από ανεξάρτητη επαλήθευση των τιμολογίων, η οποία εμπίπτει στην αρμοδιότητα της αντιπροσωπίας της ΕΕ στην Τουρκία ως αναθέτουσας αρχής”. Διευκρινίζει, πάντως ότι “οι άμεσες επιχορηγήσεις δεν μεταβιβάζονται στο δημόσιο ταμείο της Τουρκίας”, ενώ “η χρήση άμεσων επιχορηγήσεων δεν αποκλείει άλλους εταίρους”.

Σύμφωνα με την Κομισιόν “τέσσερις άμεσες επιχορηγήσεις έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα και θα ακολουθήσουν τρεις ακόμη”. “Οι άμεσες επιχορηγήσεις ανέρχονται σε 660 εκατ. ευρώ για την πρώτη δόση και σε 875 εκατ. ευρώ για τη δεύτερη δόση. Στους τομείς της εκπαίδευσης και της υγείας, για παράδειγμα, περισσότερα από 500.000 παιδιά πρόσφυγες έχουν πρόσβαση στο σχολείο, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί οκτώ εκατομμύρια επισκέψεις σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης”, σημειώνει ο Επίτροπος Χαν, και συμπληρώνει πως “το μεγαλύτερο μέρος των έργων της διευκόλυνσης υλοποιούνται με εταίρους υλοποίησης, συμπεριλαμβανομένων των διεθνών χρηματοπιστωτικών οργανισμών και των υπηρεσιών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ)”.

“Η Επιτροπή εξακολουθεί να συνεργάζεται με τον ΟΗΕ στο πλαίσιο της χρηματοδοτικής και διοικητικής συμφωνίας-πλαισίου”, συνεχίζει, και προσθέτει: “Σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η μόχλευση και ο αντίκτυπος της χρηματοδότησης από τη διευκόλυνση σε ορισμένους τομείς προτεραιότητας, η Επιτροπή ζήτησε την υποβολή προτάσεων από εταίρους που προβλέπουν τον συνδυασμό της επιχορήγησης από τη διευκόλυνση με δάνειο. Για το συγκεκριμένο είδος έργου, η Επιτροπή τηρεί τις αρχές περί αποδοχών που εφαρμόζονται στους μηχανισμούς συνδυασμού μέσων εξωτερικής δράσης”. Η Κομισιόν καταλήγει: “Δεν σημειώθηκε καμία αλλαγή στον τρόπο υλοποίησης της διευκόλυνσης ή στα μέσα με τα οποία η Επιτροπή εξακολουθεί να συνεργάζεται με τους εταίρους”.

Υπενθυμίζεται ότι ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επικαλούταν “δημοσίευμα της εφημερίδας “Handelsblatt”, το οποίο επικαλούμενο εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανέφερε ότι περίπου 1,7 δισ. ευρώ από την δεύτερη δόση των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ που εκταμιεύει η ΕΕ για τους πρόσφυγες που βρίσκονται στην Τουρκία, θα περάσουν, πλέον, απευθείας στον έλεγχο της τουρκικής κυβέρνησης και όχι σε αυτόν των ξένων οργανώσεων βοήθειας, όπως συνέβαινε ως τώρα”.

“Ως αποτέλεσμα, εκτιμάται ότι εκτός από τις οργανώσεις του ΟΗΕ που θα μείνουν χωρίς πόρους -καθώς οι νέες προκηρύξεις της ΕΕ για την ανάληψη έργων θέτουν ως ανώτατο όριο των διοικητικών δαπανών το 4%- εκτός προγραμμάτων θα μείνουν, επίσης, οργανώσεις όπως η Unicef και το Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα, στις οποίες το ανάλογο κόστος διοικητικών δαπανών, σύμφωνα με το καταστατικό τους, ανέρχεται στο 6-7%”, ανέφερε το σχετικό δημοσίευμα, σύμφωνα με την ερώτηση του Δημ. Παπαδημούλη, ο οποίος ζητούσε, επιπλέον, να μάθει από την Επιτροπή “αν σκοπεύει να αξιολογήσει τα αποτελέσματα που θα έχει η αύξηση της απευθείας χρηματοδότησης στην Τουρκική κυβέρνηση, στις συνθήκες διαβίωσης και διαμονής των προσφύγων και μεταναστών”.

Ακολουθούν πλήρεις η ερώτηση και η απάντηση:

Ερώτηση Δημ. Παπαδημούλη στην Κομισιόν

Δημοσίευμα της εφημερίδας “Handelsblatt”1 επικαλούμενο εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφέρει ότι περίπου 1,7 δισ. ευρώ από την δεύτερη δόση των 3 δισεκατομμυρίων που εκταμιεύει η ΕΕ για τους πρόσφυγες που βρίσκονται στην Τουρκία, θα περάσουν, πλέον, απευθείας στον έλεγχο της Τουρκικής κυβέρνησης και όχι σε αυτόν των ξένων οργανώσεων βοήθειας, όπως συνέβαινε ως τώρα.

Ως αποτέλεσμα, εκτιμάται ότι εκτός από τις οργανώσεις του ΟΗΕ που θα μείνουν χωρίς πόρους -καθώς οι νέες προκηρύξεις της ΕΕ για την ανάληψη έργων θέτουν ως ανώτατο όριο των διοικητικών δαπανών το 4%- εκτός προγραμμάτων θα μείνουν, επίσης, οργανώσεις όπως η Unicef και το Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα, στις οποίες το ανάλογο κόστος διοικητικών δαπανών, σύμφωνα με το καταστατικό τους, ανέρχεται στο 6-7%.

Ερωτάται η Κομισιόν:

– Αληθεύει το δημοσίευμα και αν ναι, για ποιο λόγο αποφασίστηκε αυτή η αλλαγή του  πλαισίου που ορίζει η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας, στον τρόπο καταβολής της 2ης δόσης;

– Eξασφαλίζεται η ανεμπόδιστη συνέχιση δραστηριότητας των οργανώσεων της ΕΕ και του ΟΗΕ κι αν ναι, με ποιον τρόπο;

– Πώς σκοπεύει η Επιτροπή να αξιολογήσει τα αποτελέσματα που θα έχει η αύξηση της απευθείας χρηματοδότησης στην Τουρκική κυβέρνηση, στις συνθήκες διαβίωσης και διαμονής των προσφύγων και μεταναστών;

 

Απάντηση του κ. Hahn

εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Η διευκόλυνση για τους πρόσφυγες στην Τουρκία[1] συντονίζει την κινητοποίηση έξι δισεκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο της στήριξης της ΕΕ σε πρόσφυγες και κοινότητες υποδοχής στην Τουρκία σε δύο δόσεις. Το μεγαλύτερο μέρος των έργων της διευκόλυνσης υλοποιούνται με εταίρους υλοποίησης, συμπεριλαμβανομένων των διεθνών χρηματοπιστωτικών οργανισμών και των υπηρεσιών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ). Σε επτά από τις 120 συμβάσεις που θα υπογραφούν στο πλαίσιο της διευκόλυνσης, η Επιτροπή συνεργάζεται με τουρκικές οντότητες μέσω άμεσων επιχορηγήσεων. Η χρήση άμεσων επιχορηγήσεων ως τρόπου υλοποίησης έχει συμφωνηθεί από τη διευθύνουσα επιτροπή της διευκόλυνσης. Τέσσερις άμεσες επιχορηγήσεις έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα και θα ακολουθήσουν τρεις ακόμη. Οι άμεσες επιχορηγήσεις ανέρχονται σε 660 εκατ. ευρώ για την πρώτη δόση και σε 875 εκατ. ευρώ για τη δεύτερη δόση. Στους τομείς της εκπαίδευσης και της υγείας, για παράδειγμα, περισσότερα από 500 000 παιδιά πρόσφυγες έχουν πρόσβαση στο σχολείο, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί οκτώ εκατομμύρια επισκέψεις σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης. Οι άμεσες επιχορηγήσεις περιλαμβάνουν την επιστροφή από την ΕΕ σαφώς καθορισμένων δαπανών, όπως οι αποδοχές των εκπαιδευτικών, μετά από ανεξάρτητη επαλήθευση των τιμολογίων, η οποία εμπίπτει στην αρμοδιότητα της αντιπροσωπίας της ΕΕ στην Τουρκία ως αναθέτουσας αρχής. Οι άμεσες επιχορηγήσεις δεν μεταβιβάζονται στο δημόσιο ταμείο της Τουρκίας.

Η χρήση άμεσων επιχορηγήσεων δεν αποκλείει άλλους εταίρους. Η Επιτροπή εξακολουθεί να συνεργάζεται με τον ΟΗΕ στο πλαίσιο της χρηματοδοτικής και διοικητικής συμφωνίας-πλαισίου. Σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η μόχλευση και ο αντίκτυπος της χρηματοδότησης από τη διευκόλυνση σε ορισμένους τομείς προτεραιότητας, η Επιτροπή ζήτησε την υποβολή προτάσεων από εταίρους που προβλέπουν τον συνδυασμό της επιχορήγησης από τη διευκόλυνση με δάνειο. Για το συγκεκριμένο είδος έργου, η Επιτροπή τηρεί τις αρχές περί αποδοχών που εφαρμόζονται στους μηχανισμούς συνδυασμού μέσων εξωτερικής δράσης. Δεν σημειώθηκε καμία αλλαγή στον τρόπο υλοποίησης της διευκόλυνσης ή στα μέσα με τα οποία η Επιτροπή εξακολουθεί να συνεργάζεται με τους εταίρους.

[1]     https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/news_corner/migration_en

https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/news_corner/migration_en

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

We are using cookies on our website

Please confirm, if you accept our tracking cookies. You can also decline the tracking, so you can continue to visit our website without any data sent to third party services.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο